Dag 15 (vrij 9-okt) @ Chiang Kong

Om 7:00 uur werd er op onze deur gebonkt om op te staan. Na een ontbijt en wat inkopen gedaan te hebben voor op de slow boat reden we richting de grenscontrole om richting Laos te gaan. Na ongeveer 1,5-2 uur waren we eindelijk langs de grenscontrole, visa geregeld, en waren we in Laos.
Na een super gezellige boottocht waar we een hoop nederlanders en amerikanen hebben ontmoet, waren we na 7 uur varen bij onze overnachtingplek in Pakbeng. De slow boat was vele malen beter dan al de verschrikkelijk verhalen die we er over gelezen hadden.

Aangezien het toerisme nog in de kinderschoenen staat in Laos, zijn de meeste mensen en vooral de kiddo’s flink sneaky om zoveel mogelijk geld en of spullen van toeristen af te troggelen. We zagen meteen als een klein kind met zijn handen een rugzak ingaan die op de grond stond. Guest house eigenaren weten ook hoe ze vieze spelletjes moeten spelen, er word een guesthouse aangeboden voor 150, toeristen gaan ervan uit dat het 150.000Kip (€16) is maar de volgende ochtend vragen ze $150. Dus vraag van te voren goed over welke eenheid ze het hebben. Na onze packs gedumpt te hebben gingen we met ongeveer 40 man bij hetzelfde restaurant eten. Hier was de eigenaar zichtbaar blij mee want hij gaf aan iedereen gratis shotjes weg en stond zelf ook lekker mee te drinken (zelf gestookte bananenwhiskey, fijn me slokdarm en maag zijn ook weer gedesinfecteerd😭). Onderweg naar Pakbeng stonden er her en der al wat waterbuffels langs de rivier. Dit werd ook in het restaurant geserveerd, dus Bas zijn keuze was snel gemaakt, buffalo steak. Het was icm de marinade heeel goed te eten. Daarna zijn we met de halve groep nog een biertje gedaan in de happy bar. Na 15 min was het feest hier al over door een stroomstoring die het hele dorp trof. Blijkbaar is dat een gewoonte om de paar dagen hier. Rond 22:00 had iedereen het wel een beetje gehad omdat de meeste mensen flink hadden zitten tanken op de boot. Vandaag was ook de eerste dag dat we aan de malariapillen moesten. We gaan morgen zien hoeveel last we hier van krijgen aangezien er flink wat bijwerkingen kunnen optreden. Wij duiken lekker ons bedje in. Fijne avond Nederland.