Dag 59 (zo 22-nov) @ Koh Pha Ngan

Pfff goedemorgen, lekker hoor om 5:45 opstaan tijdens een vakantie. Vandaag hadden we onze laatste twee duiken. Om 6:15 gingen we het water weer op.

Een uur later verdwenen we weer onderwater. Vandaag zouden we tot 18 meter diep gaan zonder een bodem onder ons. Het gedeelte waar we doken was 30 meter diep met een grote rots die een stuk naar boven uitstak. Hier zijn we omheen gezwommen. Gister zeiden we al dat het mooi was, maar dat viel in het niks bij wat we vandaag zagen. Naast meerdere murenen en roggen zagen we ook een hele groep barracuda’s in een cirkel rond zwemmen. We hebben een paar groupers gezien en nog heel veel andere vissen. Onderweg kwamen er ook nog twee giftige kwallen voorbij. Zodra je de ademhaling en het zweven in het water een beetje door hebt kan je echt gaan genieten. Op 18 meter diepte is het af en toe ook heerlijk om even om te draaien en naar het oppervlak te kijken terwijl je blijft zwemmen. Er zwemmen dan honderden vissen boven je, of je ziet regendruppels op het oppervlak terecht komen. Het weer in Thailand is dan weer zo dat als je een aantal minuten later boven komt dat de zon weer volop schijnt.

Vervolgens zijn we weer aan boord van de boot gegaan voor een briefing en om even bij te komen. De laatste duik voordat we officieel een open water duiker zouden zijn vond plaats op een zelfde plek waar we gister ook al hadden gedoken. We hebben alleen een andere route gezwommen en hebben dieper gedoken. Onder een grote rots zagen we nog een gestipte pijlstaart rog. Ooh het is zo jammer dat de GoPro niet mee mocht onderwater (stom regeltje van PADI dat duikers in opleiding geen onderwatercamera mee mogen nemen) want het is in woorden niet uit te leggen hoe mooi het onderwater is. Toen we weer naar boven kwamen werden we door Alex gefeliciteerd dat we open water duikers waren. Alex wilde nu nog wel even snel wat foto’s maken van iedereen onder water met Bas zijn GoPro.

Op de boot kregen we een logboek om onze duiken in bij te houden. Terwijl we deze invulden werden we alweer richting de vaste wal gebracht. Hier hebben we nog wat administratie moeten regelen voor onze duikpassen.

Ondertussen was het alweer 13:00 en onze taxi zou 14:00 vertrekken richting de pier. We hebben snel onze backpacks ingepakt en zijn richting het ophaalpunt gelopen. In een pickup werden we naar de ferry gebracht die ons naar het laatste thaise eiland zou brengen. Na 1,5 uur varen kwamen we op Koh Pha Ngan aan. We hadden ivm de drukte voor de full moon party al een tijd terug een hostel geboekt op Koh Pha Ngan. We hadden na de paar dagen “rust” op Koh Tao natuurlijk wel weer zin in een feestje. Dancing Elephant, wat ook wel bekend staat als het nummer 1 party hostel zou ons verblijf zijn voor de komende dagen. Na het inchecken zijn we even heerlijk op bed gaan liggen aangezien we vanmorgen al vrij vroeg op waren. Na het avondeten begon het al redelijk druk te worden voor de dancing elephant. We hebben hier even staan dansen en een drankje gedaan. Aangezien er komende dagen nog een hoop feestjes aan komen zijn we niet al te laat onze bedden ingedoken.

One Response to “Dag 59 (zo 22-nov) @ Koh Pha Ngan

• kunnen we nog ‘ns samen gaan duiken, ik heb mijn PADI brevet gehaald in 1982 in Eilat, tijdens een verlofperiode van mijn verblijf als Unifil militair in Libanon. Ik zal eerst nog well even een oefenduikje in een zwembad moeten doen……. maar dan moet het gaan. Vorig jaar is het met motorrijden ook weer goed gegaan na 32 jaar, dan moet dat moet met het duiken ook wel goed komen toch……